Mana nak cari filem Rahim Razali dan Filem lakonan Christine Hakim???
































Aku selalu jatuh cinta dengan sentuhan Datuk Rahim Razali.seperti ada magik pada sentuhannya.Filemnya sangat bersifat kemelayuan,penuh jati diri melayu dan kuat falsafahnya.Tanpa perlu teknologi CGI atau teknik simenatografi hebat filemnya mampu berdiri sendiri dan berupaya menjadi khazanah yang berharga pada industri filem melayu.Hasilnya selalu mencapat satu tahap piawaian yang membanggakan.Antara filem hebat arahanya yang pernah di hasilkan ialah Tsu Feh Sofia (1986) , Anak Serawak (1988) , Abang (1981) , Abang 92 (1993) , Puteri (1987) dan banyak lagi. Pelakon-pelakon yang membarisi filemnya juga mempunyai tahap piawaian yang tinggi yang biasanya memang hebat beraksi di pentas teater ataupun terbukti hebat di layar lebar.Hajjah Fauziah Datok Ahmad Daud,Ahmad Tamimi Serigar ,Ahmad Yatim, Yusuf Wahab,Eman Manan,Marlia Musa dan ramai lagi pelakon hebat yang sempat beraksi di bawah arahannya.Hal ini ternyata menambah rencah dan mampu memberi impak hebat pada arahannya dan filem itu sendiri.Adakah kenyataan ini terlalu memuji atau bias kerana yang menulisnya salah seorang peminatnya?. Walau bagaimanapun itulah hakikatnya.Moga dia kembali mengarah untuk menambah lagi hasil arahannya yang bermutu.
Tapi sayang filem-filem arahannya terlalu sukar di perolehi di kedai-kedai VCD hari ini.Cuma filem anak Serawak yang berjaya saya perolehi.Setiap kali menonton filem ini timbul rasa kekaguman akan kehebatan skrip dan mutu lakonan pelakon-pelakon yang menjayakan Anak Serawak.Datuk Rahim Razali,Ahmad Yatim (sangat hebat) , Yusuf Wahab dan Ahmad Tamimi Serigar memberi jiwa dan rasa pada filem ini.Mereka memang sangat hebat dan di bantu pula dengan kekuatan skrip yang sangat mantap.Hari ini di pasaran , kita hanya di lambakkan dengan Vcd-Vcd filem tempatan yang tidak berkualiti berlambak di pasaran tetapi filem arahan Datuk Rahim Razali begitu sukar untuk di temui.Mengapa ya?


Begitu juga dengan filem-filem hebat indonesia seperti filem Lakonan Christine Hakim.Terlalu susah mencari filem seperti Tjoet nya' Dhien,badai pasti berlalu , sekeras kerikil dan banyak lagi di pasaran.Aku hanya mempunyai filem Di dalam kelambu dan daun di atas bantal.Sama ada aku yang tersilap mencari, atau lokasi yang kurang sesuai harap ada yang membantu untuk aku mendapatkan koleksi dari filem-filem hebat ini....wasalammmm

Comments

  1. assalamualaikum Tuan Admin..
    betul sangat kata Tuan Admin tu, saya bersependapat, setuju sangat. Di mana agaknya boleh saya dapati filem filem hebat beliau? ada apa apa feedback dari Tuan Admin, silalah share dengan saya.. terima kasih..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts