Masih di Sabah

























07 Apr 2009 –



* Potret gambar di Jambatan Tamparuli dan Jambatan Tuaran (di pasar tuaran beli ikan pari bakar dan ikan talang bakar,Harga sekitar RM 5.00 .




08 Apr 2009



* Bersiar di kawasan nexus resort Karamunai (padang golf dan hotel di tepi laut Sabah yang sangat cantik.Ramai pelancong asing berehat di sini.Ombaknya pun kuat seperti di Terengganu.Sebelah petang melawat pekan Tuaran.



09 Apr 2009



* Melawat Papar/Kimanis/Membakut/Beuford (melihat peniaga membuat cincin emas atau tembaga secara tradisional).Balik melalui Kuala Penyu (mengunakan kapal tarik mengunakan rantai untuk keseberang di Kuala Penyu).



10 Apr 2009



* Merasi tradisi Sabah di Kota Belud/keunikan pasar tamu kota belud (beli mutiara)/penampang/K.K




11 Apr 2009



* Melawat pekan mengatal/kg.Likas (Jalan istiadat,kompleks Sukan Likas,Bukit Bendera)/Inanam (mandi di air terjun kiansom di kg.kobuni).air terjunya agak curan dan mengerunkan.Sangat semulajadi dan masih terpelihara.




12 Apr 2009



* Berjalan-jalan di Bandar K.K(Muzium negeri Sabah,Kg.warisan) dan kebetutulan ada keraian di kampong warisan yang menyediakan pelbagai rumah dan budaya etnik di sabah.Keraian ketika itu adalah meraikan pesta keaamatan di Sabah dan kedatangan seorang menteri di Sabah.Pelbagai atucara majlis perkahwinan mengikut etnik Sabah di perkenalkan dirumah etnik masing-masing dan suasananya cukup meriah.



* Tengaharinya menginap di Hotel Impiana Mutiara, bersebelahan pasar tempat menjual mutiara dan pelbagai barang hasil hutan, pakaian dan herba yang terkenal di Kampung air.Pasar ini di buka bermula jam 6 petang dan berakhir jam 10 malam.



13. Apr 2006




* Sebelum ke lapangan terbang pergi ke Pasar Filipina .Beli baju dan beberapa cenderamata.Dari hotel di Kampung air ke pasar Filipina dengan berjalan kaki hanya sekitar 15 minit sahaja



* Jam 1800hrs naik teksi ke lapangan terbang air asia.Tambang teksi Rm 20.00.Pemandunya sangat ramah dan bermurah hati membawa kami ke tempat kedai coklat yang di katanya murah dan bebas cukai.Tapi bagi kami harganya biasa sahaja, cuma kualiti coklatnya terbaik.Fligh jam 2115 hrs dan sampai ke KUL 2345hrs



Nota kaki tentang Sabah:



* Cuaca di K.K sangat panas,lebih panas dari K.L tapi seakan sama dengan cuaca di Terengganu.Mungkin faktor cuaca berhampiran dengan laut.



* Pasar Filipina sangat sesak dengan masyarakat Filipina.Dengar kata memang di monopoli oleh orang Filipina.Malahan ada satu pulau berhampiran dengan Bandar K.K memang di kuasai oleh orang Filipina.Pandangan laut di pasar ini sangat cantik untuk fotografi tetapi baunya seperti selayaknya kerana berhampiran dengan pasar.



* Makanan di K.K bagi pandangan saya sangat sedap dan tak jauh beza dengan semenanjung ataupun kebetulan tempat makan yang saya makan menghidangkan makanannya yang sangat sedap.Mungkin bahannya yang segar.Sup kosong dan air kosong adalah percuma di Sabah.Tidak perlu minta akan di hantar kepada kita sup kosong.Manakala air kosong di sediakan tempat untuk mengambilnya.Kecuali kedai mamaklah.Benda ni tak ada.



* Masyarakat di sana mesra dan ramah atau kebetulan berjumpa dengan mereka yang memang mesra dan ramah.Tapi seperti biasa air yang tenang jangan sentiasa tak ada buaya.Selalulah berhati-hati.



* Masuk ke sabah perlu mengisi borang dan tunjukkan kad pengenalan.Kalau hilang borang itu di kehendaki buat laporan polis.Manakala yang tinggal lebih lama dari sebulan kena buat passport khas untuk Sabah dan Sarawak.



* Sabah tiada tol dan highway.Jalannya juga sempit,sesak dan hanya dua hala.



* Basnya ada seperti van dan terbuka di belakang .Mungkin hanya terdapat di Sabah.Inilah uniknya Sabah.Moga ada ada kesempatan lagi untuk melawat bumi indah permai ini.

Comments

Popular Posts